Persondatapolitik for patientbehandling

I forbindelse med dine behandlinger her på klinikken er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig.

1. Hvilke oplysninger behandler vi?

I forbindelse med din behandling på klinikken noterer vi oplysninger om dine helbredsmæssige forhold til brug for den journalførelse, som vi efter sundhedslovgivningen har pligt til at foretage. De nærmere regler findes i autorisationslovens kapitel 6 og journalbekendtgørelsen (bkg. nr. 530 af 24/05/2018 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler).

Udover de helbredsoplysninger vi selv noterer om dig, kan vi modtage helbredsoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. din læge, efter reglerne i sundhedslovens kapitel 9.

Oplysningerne anvendes til brug for en god og sikker behandling af dig og de administrative funktioner, der er forbundet hermed. Vi har pligt til at opbevare dine oplysninger sikkert og fortroligt.

Vi kan også registrere andre oplysninger om dig til brug for afregningsformål. Disse oplysninger noteres med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f.

I forbindelse med oprettelsen som patient i vores patientjournalsystem, bliver dit telefonnummer registeret med henblik på at kunne sende dig en SMS notifikation omkring dine tider i klinikken.

2. Videregivelse af oplysninger

Efter sundhedsloven har vi tavshedspligt om dine helbredsmæssige og andre følsomme forhold, men hvis det er nødvendigt, kan vi udveksle dine helbredsoplysninger internt blandt vores personale.

Videregivelse af helbredsoplysninger uden for klinikken må som udgangspunkt kun ske med dit samtykke. I særlige tilfælde kan der efter reglerne i sundhedsloven ske videregivelse uden samtykke. Det vil typisk være til andre sundhedspersoner, f.eks. din egen læge. De nærmere regler herom findes i sundhedslovens kapitel 9.

De oplysninger vi har registreret til brug for afregningsformål, udveksles med betalingsformidlere i det omfang, det er nødvendigt for at gennemføre betalingerne. Hvis din behandling helt eller delvist betales af andre end dig selv, f.eks. af din region eller af et forsikringsselskab, vil vi også videregive oplysninger om behandlingen til den, der skal betale.

3. Hvor længe opbevares oplysningerne?

Din journal opbevares i minimum 5 år fra det seneste notat i journalen, jf. journalbekendtgørelsens § 15, stk. 2. I særlige tilfælde kan journalen opbevares længere.

Oplysninger til brug for afregningsformål opbevares så længe, det er nødvendigt af hensyn til afregning og bogføring.

4. Dine rettigheder vedrørende oplysningerne

Du kan få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registeret om dig, ved at kontakte os. Efter autorisationslovens 24 og journalføringsbekendtgørelsens § 14 må vi ikke slette oplysninger i din journal, men hvis du mener, at der er fejl i journalen, kan du bede om, at der laves en tilføjelse.

For oplysninger, der ikke er omfattet af patientjournalen, har du har ret til at få rettet eller slettet ukorrekte oplysninger. Du har også ret til at bede os om at ophøre med at behandle sådanne oplysninger om dig.

5. Klage

Klager over vores behandling af dine personoplysninger kan indgives til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan finde nærmere oplysninger om Datatilsynet på www.datatilsynet.dk

Tilsyn med reglerne i sundhedslovgivningen føres af Styrelsen for Patientsikkerhed. Du kan findes styrelsens kontaktoplysninger på www.stps.dk. Klager over den sundhedsfaglige behandling behandles af Styrelsen for Patientklager og du kan læse mere herop på https://stpk.dk/

6. Kontakt

Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte os på telefon 48 17 31 51.

Revideret maj 2021

 

Aktindsigt

Autoriserede sundhedspersoner i sundhedsvæsenet og herunder også fysioterapeuter, skal føre journal over deres patienter. Her skriver de bl.a. oplysninger om sygdomme og behandling. Oplysningerne kommer fra patienten selv eller er behandlerens egne vurderinger. Oplysningerne kan også være røntgenbilleder eller blodprøver eller andet.

Aktindsigt betyder, at du har ret til at:

• se alt, hvad der er skrevet i din journal af sundhedspersoner i både offentlige og private klinikker, sygehuse m.m.

• se, hvem der vil modtage oplysningerne.

Du kan give fuldmagt til en anden til at få aktindsigt i din journal. Forældre kan som udgangspunkt få aktindsigt i deres børns journal.

Hvis du ønsker at få en kopi af din journal, skal du henvende dig til klinikkens personale. Anmodninger om aktindsigt skal så vidt muligt færdigbehandles indenfor 7 arbejdsdage.

Klage over den sundhedsfaglige behandling

Du kan klage over den sundhedsfaglige behandling du har modtaget til Styrelsen for Patientklager. Klagen skal indsendes elektronisk til: https://www.borger.dk/sundhed-og-sygdom/Klage-over-sundhedsvaesenet/Klage-over-sundhedsfaglig-behandling. Styrelsen kan kontaktes på telefon 72 33 05 00 eller på mailadressen stpk@stpk.dk.

Styrelsen behandler også klager over bl.a. aktindsigt og journalføring.

Det er gratis at klage til Styrelsen for Patientklager.

Patienterstatning

Mener du, at du er blevet påført en skade ved den behandling du har fået – eller mangel på behandling – og ønsker du at søge erstatning for skaden, skal dette ske til Patienterstatningen. Du kan anmelde din skade og læse mere om behandlingen af din sag her: www.pebl.dk.

Du skal være opmærksom på, at du kun kan få erstatning for den skade du evt. måtte være påført pga. behandlingen og ikke for den grundlæggende lidelse, som du fik behandlingen for.

Det er gratis at klage til Patienterstatningen.

Utilsigtede hændelser

Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med udførelsen af sundhedsfaglig behandling og som forvolder skade, eller kunne forvolde skade på patienten. En utilsigtet hændelse kan forekomme i forbindelse med behandling, medicinsk udstyr eller medicin.

Sundhedspersonalet er forpligtet til at anmelde utilsigtede hændelser. Patienter og pårørende kan også anmelde en utilsigtet hændelse til Styrelsen for Patientsikkerhed på www.stps.dk eller www.dpsd.dk.

Formålet med at indberette en utilsigtet hændelse er alene at der drages læring af hændelsen, så den ikke sker igen.

Pjece om Utilsigtede hændelser: Hjælp os med at blive bedre

Du kan også søge råd og vejledning hos Region Hovedstadens patientvejledere – du kan finde kontaktdata og læse mere her

Har du spørgsmål til ovennævnte, er du meget velkommen til at kontakte klinikkens personale.

De bedste hilsner

AllerødFys

Telefon 4817 3151

Cookies brugt på dette website: